Vanaf 2027 stijgen de registratierechten voor de aankoop van een enige eigen woning in Vlaanderen van 2% naar 3%. Dat kan een aanzienlijk verschil maken voor wie een woning wil kopen.
Maar wat betekent dit concreet voor kopers én verkopers?
Een woning kopen? Timing kan belangrijk zijn
Bij een woning van €400.000 betaal je vandaag aan 2% registratierechten €8.000. Vanaf 2027 wordt dat €12.000. Een verschil van €4.000.
Wil je een woning kopen? Dan kan het interessant zijn om je aankoopplannen tijdig concreet te maken.
Volgens het huidige standpunt van de Vlaamse Belastingdienst is voor de overgang naar het tarief van 3% de datum van de verkoopovereenkomst bepalend. Een verkoopovereenkomst die vóór 1 januari 2027 wordt gesloten, kan daardoor nog onder het tarief van 2% vallen.
Heb je een woning op het oog? Plan dan tijdig een bezoek en laat je informeren over de mogelijkheden en timing. Voor je concrete fiscale situatie raden we aan om je notaris te raadplegen.
Ook verkopen in 2026?
De hogere registratierechten zijn ook relevant voor wie zijn woning wil verkopen.
Voor kopers betekent 3% registratierechten een hogere aankoopkost. Een correcte waardebepaling en een sterke verkoopstrategie worden daardoor extra belangrijk.
Bij Diksimmo analyseren we onder andere de ligging, staat van de woning, energieprestatie en recente verkopen in de omgeving. Zo bepalen we een realistische marktwaarde en adviseren we je over de juiste positionering van je woning.
Wat is jouw woning waard?
Overweeg je om je woning te verkopen? Vraag dan vrijblijvend een gratis waardebepaling aan. We bekijken samen wat jouw woning vandaag waard is en hoe we ze optimaal in de markt kunnen zetten.
Wil je een woning kopen of verkopen? Diksimmo helpt je graag verder met persoonlijk advies en lokale marktkennis.